خواص ماءالجبن (آب پنیر)
آوریل 6, 2016
سوجوک و زیبایی چهره
آوریل 8, 2016
نمایش همه

پاکسازی ۱۵ روزه مصلح و منضج آسان

 

 

پاکسازی ۱۵ روزه

مقدّمه

 

رژیم دارویی و غذایی «پاکسازی ۱۵ روزه» از ابتکارات استاد ارجمند، جناب آقای « دکتر سید محمد موسوی » است که در کتب مختلف خود بر اثربخشی آن تاکید کرده اند. بنده این رژیم را در درمان بیماران سخت و بدقلق!! که داروهای عادی از پس درمان آنها برنیامده بودند آزموده ام و به تجربه دیده ام که در صورت اجرای صحیح و دقیق، بسیار کارآمد و راه گشاست.

البته طبق معمول تاکید می کنم که تجویز دارو تنها به عهده پزشک است امّا این دوره درمانی به عنوان روشی کم عارضه که برای انواع بیماران و بیماری ها موثر است به شما عرضه می شود.

معرّفی

این دوره درمانی، هم منضج و هم مسهل همه اخلاط است و در درمان اکثر بیماری های معدی، کبدی، قولنج ها، سردرد های خلطی، ناراحتی های قلبی، مغزی، پوستی و در هر بیماری که نیاز به پاکسازی داشته باشد تاثیرات خوب و مناسبی دارد.

روش اجرا

تا ۱۵ روز به طریق زیر عمل کنید:

الف- منضج صبحگاهی

خاکشی + ترنجبین: هر روز صبح ناشتا ۳ قاشق غذاخوري ترنجبين را در یک و نیم ليوان آب جوش حل كنيد و سپس صاف كرده آب آن را دوباره روى اجاق به حد جوش رسانده؛ سه قاشق غذاخورى خاكشي را كه از قبل تميز كرده‏ايد به آن اضافه نمایيد.

شربت حاصل را نيم گرم و به جاي صبحانه ميل نمایيد و تا دو ساعت بعد از آن چیزی نخورید.

ب- مسهل بعد از ظهر( مسهل عام)

ترکیبات: برگ سنا ۵۰ گرم، گل سرخ ۵۰ گرم، ترنجبين ۵۰ گرم، گل ختمى ۲۵ گرم، تخم كتان ۲۵ گرم، افسنتين ۲۵ گرم.

داروها را باهم مخلوط و نيم‏كوب نماييد(نه آنقدر که پودر شود بلکه طوری که در صافی بماند.) بعد از ظهرها، يك قاشق غذاخورى آن را با ۲ ليوان آب بجوشانيد تا يك ليوان باقى بماند؛ سپس صاف و با کمی عسل یا نبات، شيرين كرده آرام ‏آرام ميل كنيد. اگر با همين يك ليوان، شكم حالت اسهالى پيدا نمود به همين يك ليوان اكتفا كنيد ولى اگر اسهال ملايم تا شب هنگام ايجاد نشد می توانید یکی از این کارها را انجام دهید:

۱) تعداد دفعات مصرف جوشانده را به ۲ تا ۳ بار افزايش دهيد. البته در اکثر موارد، پس از یکی دو روز استفاده، با همان یک بار خوردن هم اسهال ملایم ایجاد می شود و می توان دفعات مصرف را مجدّدا کم کرد.

۲) مقدار برگ سناى موجود در مسهل را كه ۵۰ گرم مى ‏باشد به ۱۵۰ گرم افزايش دهيد.

۳) ۵ عدد انجير و ۱۰ عدد آلوى بخارا که از شب قبل خیسانده اید را در يك پياله آب، پخته، پس از خوردن مسهل تناول كنید. این کار دل‏ پيچه حاصل از مصرف مسهل را تا حدودی كاهش داده روده‏ ها را نرم مى‏ كند.

تمبر هندى و برگه هلو یا زردآلو هم می توانند به همین شکل استفاده شوند.

۴) اگر در روزهاى اول مصرف مسهل، بيمار دچار نفخ شديد شد ولى شكم از قضاى حاجت امتناع ورزيد؛ از شياف‏هاى مسهل شيميايى يا گياهى استفاده كنيد تا مواد رقيق شده و گازهاى محبوس شده در شكم را از مقعد خارج كند. معمولا يك‏ بار برداشتن شياف كافى است و در روزهاى بعد بدون استفاده از شياف، اسهال ملايم ايجاد خواهد شد.

احتیاطات مصرف مسهل عام

– مسهل و اساسا هر دارويى، اگر در يخچال گذاشته شود، بايد به هنگام مصرف كمى گرم شود وگرنه باعث دل پيچه و باد مى‏ شود.

– داروى مسهل را آرام‏ آرام و در چند نوبت ميل كنيد تا دچار دل‏ پيچه نشويد ولى اگر با مصرف آن دچار دل‏ پيچه، یا باد و درد در شكم و يا اسهال شديد؛ می توانید یکی از این کارها را انجام دهید:

 

۱- يكى دو قاشق غذاخوری شوید كوبيده خشك یا نعناع كوبيده خشك را در ۲ ليوان آب بجوشانيد تا يك ليوان باقى بماند، صاف كنيد و با عسل يا نبات شيرين كرده ميل كنيد.

۲- اگر شوید یا نعناع خشک در دسترس نبود يك ليوان عرق نعناع را داغ كنيد و مقدارى نبات در آن حل كنيد و ميل كنيد.

۳- دو سه قاشق غذاخوری روغن بادام شيرين را گرم كرده تناول كنید و روى آن شربت ‏نبات داغ و يا عرق نعناع داغ كه با نبات شيرين شده باشد ميل كند.

– اگر اسهال ایجاد شده بر اثر مصرف دارو شدید است- بیش از روزی سه چهار بار- یا احساس می کنید شما را ناتوان می کند، میزان مصرف داروی مسهل را کاهش دهید(مثلا یک قاشق مرباخوری) یا این که در هر بار جوشاندن، یک قاشق غذاخوری نعناع یا پونه خشک را هم همراه مسهل عام بجوشانید.

رژیم غذایی

۱- سعی کنید ظهر و شب غذای آب پز مصرف نمائید.

۲- يك روز در ميان به جاي ناهار، آش گشنيز ميل كنيد كه با مواد زير پخته مى ‏شود:

سبزى گشنيز، اسفناج يا برگ چغندر، عدس، كمى برنج، ماهيچه گوسفند يا مرغ بدون چربى و يا هر پرنده ديگر، آلوى بخارا يا آلوچه‏.

۳- هر شب از موارد زير به دلخواه يكى را به عنوان شام انتخاب كنيد:

۱٫ كته گشنيز يا كته شويد و مرغ آب‏ پز، با كاهو و سكنجبين‏.

۲٫ كدوى آب‏ پز و مرغ آب ‏پز و يا پرنده‏ هاى ديگر، با كاهو و سكنجبين.‏

۳٫ سيراب و شيردان و جگر سفيد (شش) گوسفند كه چربى نداشته و پرزهاى آن را نگرفته باشند با چاشنى آب‏ليمو.

پرهيز غذايي

از خوردن غذاهاي پرچرب، سرخ كردني و روغن هاي مايع و جامد نباتي، کباب ها، سوسيس، كالباس، نوشابه، هر نوع غذاى سنگين و دير هضم،  چيپس، پفك و اغذيه بسته بندي، آب يخ، ماست، ترشي، خامه و تخم مرغ خودداري كنيد.

سایر نکات

– سالی یکی دو بار انجام این پاکسازی برای افراد سالم هم می تواند مفید باشد.

– بهترین فصل برای انجام این پاکسازی، بهار و پاییز است. در تابستان جز به ضرورت این کار انجام نشود و در زمستان هم حتما با مشورت پزشک باشد.

این درمان، در زنان باردار و بیماران دیابتی منع انجام دارد. در سالخوردگان، کودکان و افراد کم بنیه و ضعیف هم باید با نظر پزشک انجام شود.

– بهترین سن برای انجام این پاکسازی، میانسالی- بین سی تا چهل سال- است.

– در صورتی که قصد تکرار این درمان را دارید، حداقل یک ماه بین دو دوره آن فاصله بیندازید.

– در طول انجام این دوره، حجامت، فصد و زالواندازی نکنید.

– این پاکسازی نباید بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان یا به دنبال رژیم های سخت شروع شود.

منبع :

موسوى، محمد، مجموعه پيك شفا، ۱۲جلد، كانون پژوهش – اصفهان، چاپ: دوم، ۱۳۸۸ ه.ش.